سفارش تبلیغ
صبا ویژن
من یک خبرنگارم با کلی دغدغه ...
یکشنبه 93 آذر 2 :: 10:15 عصر :: نویسنده : اعظم وثوقی

معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: به رگبار بستن شیعیان در الاحساء همه را متاثر و متعجب کرد که چطور حاکمیت در عربستان دست به چنین اقداماتی می زند.. این نوع اقدامات به نفع اسلام و حرمت حرمین شریفین نیست.

 

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ حجت‌الاسلام‌والمسلمین «ابوالقاسم علیزاده» معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از غرفه این خبرگزاری در بیستمین نمایشگاه مطبوعات بازدید کرد. گفتگویی با موضوع نقش تریبون های نماز جمعه در حمایت از شیعه ستیزی وهابیت با وی داشتیم که مشروح آن بدین شرح است:

ابنا: نقش تریبون های نماز جمعه را در راستای افشای توطئه های شیعه ستیزی و اختلاف افکنی بین شیعه و سنی از سوی وهابیت چگونه ارزیابی می فرمایید؟

علیزاده: در این باره دو مطلب قابل توجه است؛ یک مطلب وظیفه ای است که ائمه جمعه باید در راستای آن، در داخل هدایت گری افکار و اندیشه‌ها را داشته باشند. چرا که مردم این انتظار را خصوصاً در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی داخلی و خارجی از تریبون نماز جمعه دارند که نقش آگاهی بخشی به آن‌ها را داشته باشد و از این نظر، ائمه جمعه باید پاسخگوی سوالات و شبهات موجود در اذهان مردم باشند.

همه انتظار دارند که ائمه جمعه به عنوان هادیان سیاسی و فرهنگی که از درون جامعه برخاسته اند، اقدام کنند. در واقع انتظار دارند که ائمه جمعه ضمن رصد حوادث و وقایع داخلی و خارجی برای تحلیل و برای سوالات مردم پاسخ داشته باشند.

یک نمونه‌اش همین موضوعی است که در سوال اشاره شد. امروز در دنیا از موضوع ایجاد حساسیت های مذهبی به عنوان پدیده ای شوم برای صحنه گردانی و تأمین منافع دشمنان درجه یک جهان اسلام مانند آمریکا و صهیونیزم بهره برداری می کنند. این کار با استفاده از ظرفیتهایی که به طرز سنتی در منطقه وجود داشته، صورت گرفته است. مثل آن چیزی که در حکومت عربستان وجود دارد که جریان خشک وهابیت است. یا آن چه که در ترکیه جود دارد. دشمن بر روی اینها مطالعه کرده و از جریان موازی که پیشتر به عنوان طرح مذهب علیه مذهب از آن یاد می شد استفاده می کند. یعنی با استفاده از ظرفیت اسلام ریشه اسلام را زدن.

امروز کیست که نداند مهمترین نیاز روز جهان اسلام وحدت و اتحاد است. به قدری در میان مذاهب اسلامی جنبه های متفق و مشترک وجود دارد و از سوی دیگر این اتخادها در اعتقادات و مسایل مبنایی است، در حالی که افتراقات و مسائل اختلافی در فروعات و ظواهر است. در مسائل مبنایی همه معتقد به قرآن، خدای واحد هستیم. قرآن به عنوان کتاب و چراغ راه برای همه مسلمانان در تمام مذاهب مقدس است. در حالی که قبله همه ما یکی است اما به دروغ در حال شیوع این مطلب هستند که شیعیان می خواهند قبله را تغییر دهند. حال بگیریم که یک مداح یا فردی تندرو یک سخن نامناسبی را به زبان آورده است. آیا تعمیم نظر یک فرد به کل مذهب شیعه امر درستی است؟ مگر در میان اهل سنت افراد تندرویی که میان خود اهل سنت ناپسند به شمار می آیند وجود ندارد. در چنین شرایطی تمام افراد جامعه اسلامی باید هوشمند باشند خصوصاً در شرایط فعلی که جهان اسلام با بلیه شوم داعش روبرو شده است.

ابنا: نظرتان درباره اقدامات تروریستی علیه شیعیان الاحساء چیست و ریشه این اقدامات را در چه می‌بینید؟

علیزاده: مهمترین حربه ای که در دست اینان است ایجاد اختلاف و پس از آن رعب و هراس میان مسلمانان است. طبیعی است که در کنار این مسائل حوادثی مانند آن چه که در عربستان پیش امد پیش بیاید و همه را متاثر و متعجب کند که چطور چنین اتفاقی بیافتد که حاکمیت این کشور جمعی از شیعیان را بخواهد به قتل برساند. آیا این نوع اقدامات به نفع اسلام و حرمت حرمین شریفین است ؟؟ در حالی که این ها مدعی خادم الحرمین بودن را دارند.

این موضوع شهادت 400 ایرانی را در جمعه خونین تداعی کرد. آیا آن اتفاق واقعاً به نفع اسلام بود؟ البته ما توقعی از حاکمان عربستان نداریم. چون آن‌ها اصلا اختیاری از خودشان ندارند و تابع سیاست های بیگانگان هستند. اما باید ائمه جمعه با یک نگاه دقیق و هوشمندانه که آب به آسیاب دشمن ریخته نشود، روشنگری خود را داشته باشند. ما هم در نهاد نماز جمعه برای همین تلاش می کنیم تا جریان اتحاد اسلامی را تقویت کنیم.

ابنا: برای مقابله با این شیعه ستیزی های جریان وهابی و اختلاف افکنی بین شیعه و سنی چه باید کرد؟

علیزاده: حضرت آقا در پیام حج خودشان یک فرمایش راهبردی داشتند که به نظر ما یک نگاه کارشناسی و به نفع کل امت اسلام است و آن این که باید تفاوت‌های بین اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی تبیین شود. اسلام آمریکایی همانی است که داعشیان و برخی عناصر تکفیری و وهابی در حال پیگیری آن هستند. یعنی سیستم استعماری هم از این اسلام بدش نمی آید و آن را تقویت می کند. اسلامی که تنها اسمی دارد، اما جوهره اسلامیت را مورد هدف قرار می دهد. اما در مقابل آن اسلام محمدی قرار دارد که از زبان نبی مکرم اسلام و خاندان معصوم ایشان که نزدیکترین افراد به ایشان بودند دریافت شده است. اصراری هم ما نداریم که بگوییم این اسلام همان تشیع است. نه خیر، بلکه ما الان در میان اهل سنت دانشمندان بزرگواری داریم که حقیقتاً خودشا مروج اسلام ناب محمدی هستند. ما باید این مطلب را نشان دهیم. لذا تبیین این مسایل در دستور کار ائمه جمعه است که از طریق تریبون های نماز جمعه که خودش اکنون تبدیل به یک رسانه عظیم و اثرگذار علمی در کشور شده است. ائمه جمعه از این طریق می تواند تبیین گر و روشنگر شرایط باشند و گامی به سوی اتحاد اسلامی برداشته شود.

در واقع، علمای شیعه و سنی نقش مهمی در مقابله با جریان ضد اسلامی وهابیت و تفرقه افکنی های آنان در حراست از اسلام واقعی دارند. تکفیر سایر مسلمانان از ویژگی وهابیت است و فرقه های شیعه و سنی هیچ کدام به تکفیر و اعمال خشونت علیه سایر مسلمانان نپرداخته اند، بلکه این اقدامات از سوی ناصبی ها و وهابیت سرزده است.

.........................
پایان پیام/261

گفتگو از : اعظم امیروثوقی




موضوع مطلب :



درباره وبلاگ


من یک خبرنگارم ...
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 106113