سفارش تبلیغ
صبا ویژن
من یک خبرنگارم با کلی دغدغه ...

 

بخش دوم مصاحبه آقای زارعی را در ادامه می خوانید:

«نسیم»: از طریق اخوان المسلمین در مصر و تونل های زیرزمینی که بین مصر و غزه وجود دارد؟

* اسراییلی ها می دانند برای مسلح کردن کرانه باختری تنها یک اراده سیاسی لازم است

زارعی: خب اخوان المسلمین همه جا هستند. در اردن و فلسطین و همه جا اخوان المسلیمین هستند. اگر بحث اخوان المسلیمن باشد که همه جا حضور دارند. اخوانی ها در اردن از اخوانی ها در مصر قوی تر هستند. از این گذشته، کرانه باختری متصل به اردوگاه های فلسطینی در اردن است. یعنی شما تصور کنید یک جمعیت 4 و نیم میلیون نفری فلسطین در داخل اردوگاه های فلسطینی در اردن متصل به کرانه باختری ساکن هستند. این 4 و نیم میلیون نفر، 60 درصد جمعیت اردن را تشکیل می دهند. یعنی 40 درصد جمعیت اردن، اردنی و 60 درصد آن ها فلسطینی هستند. تصور کنید تنها 5 درصد از این 4و نیم میلیون نفر افراد فعال در مبارزه با اسراییل باشند. این 5 درصد تعداد قابل توجهی است. فکر می کنم تعدادشان با تعداد ارتش اسراییل برابری کند. بنابراین اسراییلی ها می دانند برای مسلح کردن کرانه باختری تنها یک اراده سیاسی لازم است که توضیح دادم.

* اگر فلسطینی ها و رهبرانشان سه سال مشقت ها را بپذیرند، شاهد فروپاشی کامل و قطعی رژیم صهیونیستی خواهند بود

آن اراده سیاسی این است که فلسطینی ها و رهبرانشان دو، سه سال سختی ها و مشقت ها و عصبانیت های شدید اسراییل و واکنش های شدید عصبی اسراییل را بپذیرند و بعد از سه سال شاهد فروپاشی کامل و قطعی رژیم صهیونیستی باشند. این نیاز به یک اراده سیاسی جدی دارد تا موفق شوند.

«نسیم»: آقای دکتر در ادامه کمی به بحث گروهک تروریستی، بعثی داعش بپردازیم. بحث هایی برای همکاری ایران و آمریکا برای مقابله با داعش از سوی کارشناسان و شخصیت ها مطرح شد. این بحث چگونه شکل گرفت و تحلیل شما در این باره چیست؟

زارعی: من این را با اطلاع عرض می کنم نه امریکایی ها علاقه ای دارند که در پرونده ای با ایران همراه باشند و نه ما به عنوان جمهوری اسلامی علاقه داریم در پرونده ای با آمریکایی ها همراه باشیم.  نه ما به آن ها اعتماد داریم که البته برای بی اعتمادی مان هم دلایل کافی داریم و نه آمریکایی ها به ما اعتماد دارند. آن ها نیز برای بی اعتمادی شان دلایل روشن دارند.

* ما سیاست هایمان را در راستای محو نفوذ آمریکا در منطقه تنظیم کرده ایم

ما اصلاً پنهان نمی کنیم و نکردیم که در خاورمیانه به دنبال محو جدی نفوذ و اقتدار آمریکا هستیم. این چیزی است که حضرت امام(ره) عنوان کرده و در قانون اساسی ما هم وارد شده و در سرود و شعار رسمی ما نیز بدان اشاره شده و در ادبیات رهبر معظم انقلاب و در ادبیات مذهبی ما نیز آمده است. مبارزه با کفر، نفاق و شرک در نگاه مذهبی ما بسیار پر رنگ است. اساساً ما تولی مان را با تبری معتبر می دانیم. تولی بدون تبری را معتبر نمی دانیم و معتقدیم حجم تبری نباید کم تر از تولی باشد بنابر این، تکلیف ما در ادبیات مذهبی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و انقلابی کاملاً تکلیف واضحی است. این را آمریکایی ها می دانند و ما نیز مخفی نمی کنیم. ما حتماً می خواهیم نفوذ آمریکایی ها از مراکش تا پاکستان در کشورهای اسلامی از بین برود و ما سیاست هایمان را در راستای محو نفوذ آمریکا در منطقه تنظیم کرده ایم.
مسلماً امریکایی ها نیز متقابلاً نمی خواهند یک کشور اسلامی خارج از دایره قدرت و تصمیم غرب، در جهان اسلام، بار جهان اسلام را به دوش بگیرد و جهان اسلام را از ساختارهای ظالمانه نظام بین الملل جدا کند و برای جهان اسلام به عنوان یک راهنما، پرچم، مرشد و کمک کننده موثر بروز و ظهور داشته باشد. خیلی واضح است که آمریکا چنین چیزی را نمی خواهد. برای اثبات این مطلب هم می توان صدها دلیل آورد.

* هیچ چیز برای آمریکایی ها تلخ تر از حضور موثر و همه جانبه جمهوری اسلامی ایران در عراق نیست

در مسئله عراق، آمریکایی ها یک مسئله اصلی و اولی دارند و این مسئله اصلی نفوذ ایران در عراق است. هیچ چیز برای آمریکایی ها تلخ تر از این نیست که ببینند جمهوری اسلامی در تمام بخش های عراق حضور موثر دارد و می تواند در حوزه امنیتی ورود پیدا کند. عراقی ها نیز از ایران می خواهند که ورود پیدا کند و اگر لازم باشد ایران در مسئله امنیتی عراق ورود پیدا می کند. در حوزه سیاسی آمریکایی ها می دانند هر گاه مناقشه ای بین گروه های عراقی پیش می آید این جمهوری اسلامی است که می تواند ورود پیدا کند و درگیری ها را تمام کند. جمهوری اسلامی می تواند در درگیری بین شیعه و سنی، درگیری بین کرد و سنی، درگیری بین کرد و شیعه و درگیری های داخلی شیعیان ورود پیدا کند و پیدا کرده است و این درگیری ها را دارد حل می کند. همین ماجرای روی کار آمدن آقای حیدرالعبادی نشان داد که جمهوری اسلامی چه نقش برجسته ای در وحدت و انسجام سیاسی عراق دارد. این مسئله برای آمریکایی ها بسیار تلخ است زیرا آن ها این نقش جمهوری اسلامی را که با هزینه ای بسیار کم و بدون حضور نظامی و بدون هزینه کردن میلیون ها و میلیاردها دلار دارد انجام می شود، را با 300 هزار نیروی نظامی و امنیتی غرب، صرف میلیارد دلار سعودی و قطر و جاهای دیگر و با راه اندازی زنجیره ای از کشورهای همراه در منطقه برای تأثیرگذاری در محیط سیاسی عراق نتواستند انجام بدهند. این برای آمریکایی ها به نحو وحشتناکی، خطرناک و غیر قابل تحمل است.

«نسیم»: بنابراین شما این نظر را که برخی کارشناسان می گویند برای برکناری نوری المالکی توافقی بین آمریکا و ایران صورت گرفته است رد می کنید؟

* هیچ گفتگویی بین ایران و آمریکا درباره عراق ولو به اندازه 30 ثانیه صورت نگرفته است

زارعی: نه تنها توافقی صورت نگرفته است بلکه اصلاً گفتگویی حتی در حد 30 ثانیه هم بین ایران و آمریکا صورت نگرفته است. این نکته را هم بگویم که پرونده عراق به لحاظ استراتژیک بودن در جایگاهی بسیار فراتر از وزارت خارجه مدیریت می شود. شخص رهبر معظم انقلاب مدیریت پرونده روابط بین ایران و عراق را در دست دارند و رهبری هم نفی می کند و اجازه ورود به آمریکا نداده است و حتی به اندازه 30 ثانیه بین ایران و آمریکا، نه در طی هفته های قبل از انتخاب حیدرالعبادی، بلکه طی حداقل سه، چهار سال گذشته و پس از آن مذاکراتی که در یک مقطعی بین مسئولین وزارت خارجه و آمریکا در عراق و با میزبانی هوشیار زیباری صورت گرفت، هیچ گفتگویی اتفاق نیفتاده است.
انتخاب حیدرالعبادی و کنار رفتن آقای نوری المالکی در یک فرآیند کاملاً داخلی و پشتیبانی جمهوری اسلامی اتفاق افتاد و آمریکایی ها به اندازه سر سوزن در این مسئله نقش نداشتند و این برای آمریکایی ها بسیار تلخ است که آن همه هزینه و تلاش کنند اما قادر نباشد در فضای سیاسی و امنیتی عراق ایفای نقش کنند.

«نسیم»: پس از انتخاب حیدرالعبادی، پیغام های معناداری از سوی آمریکا، انگلیس و اروپا رسید و آن ها خیلی زود تبریک گفتند.

زارعی: این اتفاق از زرنگی آن ها بود و این مسئله ماجرای آن عرب بیابانی است که از جایی رد می شد. دید دیگ بزرگی در حال جوشیدن است که در آن انواع حبوبات و گوشت بود. پرسید این چیست؟ گفتند این دیگ خیرات است. او هم یک موشی پیدا کرد و گفت من هم در این دیگ شریک هستم که در واقع کار او باعث شد کل دیگ دچار مسئله شود ولی گفت من هم شریک هستم و برای شریک شدن یک موش داخل دیگ انداخت.

* اظهار خشنودی غرب از انتخاب حیدرالعبادی برای این بود که وانمود کنند در تحولات عراق تأثیرگذار هستند

در واقع، اظهار خشنودی این ها به این بر می گردد که این ها جز این که ابراز خشنودی کنند و وانمود کنند از صحنه عراق دور نیستند و در تحولات عراق اثرگذار هستند، چیز دیگری در دست نداشتند وگرنه اگر ملت های دنیا بفهمند که می فهمند آمریکا هیچ نقشی در انتخاب حیدرالعبادی نداشته است و ایران نقش آفرینی کرده است و تنها ایران نقش آفرینی کرده است و نه ترکیه، نه اردن، نه اروپا، نه عربستان، نه سازمان ملل و نه آمریکا هیچ کدام هیچ نقشی نداشته اند و نمی توانستند نقشی هم داشته باشند، اعتبار آن ها زیر سوال می رود. این ها اصلاً نمی توانستند نقش آفرینی کنند چون در آن جا مرجعیت شیعه که کلید اصلی تحولات است، اصلاً اجازه نمی دهد که به قول خودش، کفار در این پرونده نقش آفرینی کنند. به نظر من این ها زرنگی کردند و با ارسال پیام وانمود کردند که گویا آن ها بوده اند که چنین چیزی را در عراق رقم زدند.

* اروپایی هایی که انتخاب حیدرالعبادی را به او تبریک گفتند، به تبریک شان پایبند باشند

البته ما هم بخیل نیستیم و به آن ها یاد آور می شویم پای تبریکی که گفتید بمانید و اجازه بدهید دولت حیدر العبادی کار خود را انجام بدهد و بعثی زدایی کند. شما تا کنون نگذاشتید این اتفاقات بیفتد ولی پای تبریکی که به حیدرالعبادی فرستادید، بمانید و بگذارید او کار هایی که می خواهد انجام دهد، به سرانجام برساند. اجازه بدهید حیدرالعبادی بر روی مناسبات کرکوک اعمال نظر کند و شما پایتان را از پرونده کرکوک بیرون بکشید و اجازه بدهید مناسبات شیعه و سنی بر پایه یک مدار منطقی استوار شود. به آن ها می گوییم این تبریک شما التزاماتی دارد و باید به آن پایبند باشید.

«نسیم»: حیدرالعبادی را شما چگونه توصیف می کنید و رابطه وی با نیروها و اقوام مختلف داخلی عراق چگونه است؟ برخی نیز به سبب آن که وی در انگلیس تحصیل کرده است، می گویند وی گرایشاتی به انگلیس دارد.

* حیدر العبادی صد درصد مورد اعتماد مرجعیت شیعه در عراق و جمهوری اسلامی ایران است

زارعی: بسیاری از شخصیت های ایرانی در خارج از کشور تحصیل کرده اند. این دلیل نمی شود. آقای حیدرالعبادی یک شخصیت شیعه استت که در حزب الدعوه عراق سال ها فعالیت می کرده و عضو برجسته این حزب بوده و علیه رژیم صدام حسین مبارزه کرده و مورد اعتماد مرجعیت شیعه در عراق و جمهوری اسلامی ایران است. این فرد امتحان خود را پس داده است و توانایی حل و فصل مسائل و جذب آرا را دارد و دلیل آن هم این است که پیش از آن که به سمت نخست وزیری انتخاب شود، وی در مجلس برای پست معاونت پارلمان رأی آورده است و این نشان دهنده آن است که شخصیت متنفذی دارد. وی شخصیتی است که صد در صد مورد اعتماد جمهوری اسلامی و مرجعیت است. وی قطعاً توانایی خوبی برای حل و فصل مسایل عراق دارد.

«نسیم»: چقدر در میان کردها نفوذ دارد؟

زارعی: ببینید کردها دو بخش می شوند؛ بخش اتحادیه میهنی که نیمی از کرسی های کردها را در پارلمان به دست دارد. این ها با حیدرالعبادی روابطی بسیار قدیمی دارند. در بخش سنی ها، بسیاری از شخصیت های سنی انتخاب وی را تبریک گفتند و بسیاری از آن ها در انتخاب ایشان به عنوان معاون پارلمان نقش ایفا کردند و وقتی نخست وزیر شد، بلافاصله اعلام حمایت کردند. این نشان دهنده آن است که حیدرالعبادی یک فرصت بسیار خوبی برای تفاهم و حل پرونده های پیچیده در عراق است.

«نسیم»: بحث در مورد داعش بود که به آمریکا و حیدرالعبادی کشید. به بحث داعش بازگردیم. آینده داعش را چطور ارزیابی می کنید؟

زارعی: داعش جریانی است که بر یک بستر اعتراضی در میان اهل سنت تکیه دارد. این بستر اعتراضی دو وضعیت را پوشش می دهد. یک وضعیت اعتراض نسبت به سیطره غرب است که سال ها کشورهای غربی به کشورهای مسلمان ظلم کردند. برخی از این ها را اشغال  کردند و در برخی دیگر حاکم دست نشانده گذاشتند و در برخی دیگر با قراردادهای استعماری این کشورها را تحت فشار قرار دادند و در برخی دیگر در سیاست های ضد ملی این ها مشارکت کردند و در بعضی جاها دست به کودتاهایی زدند. به هر حال خاطرات ملت های مسلمان مملو از تلخی هایی است که به سبب جنایات غرب در این جا اتفاق افتاده است و مردم خواهان تغییر این شرایط هستند.

* برخی در منطقه نسبت به اقتدار و موقعیت ممتاز و متمایز شیعه در جهان حسادت می ورزند

جنبه دوم به حس حسادتی بر می گردد که بخش هایی در منطقه، نسبت به اقتدار و بازیابی هویت شیعه در دنیا دارند چون می بینند شیعیانی که در دنیا در اقلیت هستند توانستند دارای حکومت و هویت متمایز و ممتازی در سطح جهان باشند. بالاخره یک ایران پیشرو که دارای تکنولوژی های برتر دنیا و دارای یک امنیت کامل آن هم در یک دنیای پر از تلاطم و توأم با دشمنی های پیچیده غرب علیه آن، با اقتدار ایستاده و در عراق نیز توانسته است به روی کار آمدن یک دولت اسلام گرا و متمایل به منافع جهان اسلام کمک کند و در لبنان نیز توانسته به برپایی یک جنبش قوی به نام حزب الله لبنان کمک کند. الان هویت لبنان با این جنبش گره خورده و در سوریه نیز توانسته است یک دولت تحت فشاری را علی رقم توطئه هایی که شد از سقوط نجات بخشد. این ها اتفاقات بسیار بزرگی است که حسادت برانگیز است و بعضی از جریان ها در جهان اسلام نسبت به این اتفاقات حسادت می ورزند. 

* داعش بر دو موج مخالفت جهان اسلام با غرب و موج حسادت به قدرت جمهوری اسلامی و تشیع سوار شده است

داعش بر روی این دو موج سوار شده است؛ موج مخالفت جهان اسلام با غرب و موج حسادتی که نسبت به قدرت جمهوری اسلامی و تشیع در دنیا در برخی جریانات وجود دارد.  داعش تلاش کرده است ظرفیت ها را به این سمت سوق دهد اما در عین حال چون داعش به غیر از نفرت پراکنی کار دیگری نکرده است و ایدئولوژی، نظام و الگوی معینی از خود ارائه نداده و نتوانسته است که شخصیت های برجسته ای را در حمایت از خود به میدان وارد کند، عملاً تبدیل به یک موج نا آرام فصلی شده است. شما مطمئن باشید این فصل زمستان که تمام شود، این موج ها به سرعت مهار می شوند و شرایط در منطقه ما طبیعی می شود.

* داعش یک مسئله سیاسی است نه مذهبی و برخاسته از تعصبات خاص!/ داعش یک جریان فصلی و موقت است و راهی جز نابودی ندارد

من مسئله داعش را یک مسئله سیاسی و نه مذهبی و برخاسته از تعصبات خاص می دانم و معتقدم تمام کسانی که با اقتدار جمهوری اسلامی، شیعه و جبهه مقاومت در دنیا مخالف هستند، اعم از صهیونیست ها، آمریکایی ها و وهابی ها و اروپایی ها پشت سر جریاناتی مانند داعش هستند. اگرچه وانمود می کنند که ما در کنار این ها نیستیم. ما غیر از آن که تحلیل داریم، اسنادی نیز داریم که ثابت می کنند که آمریکایی ها نه تنها در پیدایی داعش بلکه همین الان در مدیریت داعش نقش آفرینی می کنند. دستیابی داعش به بسیاری از اطلاعات پیچیده ای که هم اکنون در اختیار دارند و با استفاده از آن به نقاط مختلف حمله می کنند و نیز زمان حمله، چگونگی حمله، مقدار تسلیحاتی که در اختیار دارند و تاکتیک هایی که به کار می بندند، قطعاً بدون اطلاعات ذیقمیت سرویس های پیشرفته امنیتی و نظامی و اطلاعاتی غربی امکان پذیر نیست. بنابراین من معتقد هستم این جریان فصلی است و در یک مقطعی تحت تأثیر آن دو وضعیت که عرض کردم به وجود آمده است و در نهایت راهی جز نابودی ندارد. منتهی خسارت های عمده ای در این سه ماه زمستان به جهان اسلام وارد می شود و آسیب ها، آسیب های عمیقی خواهد بود.

«نسیم»: رابطه داعشی ها با کردها و ترکیه چگونه است؟ در ابتدا داعش اعلام کرد که با کردها کاری ندارد اما بعد با آن ها نیز درگیر شد.

زارعی: داعش با کردهای ترکیه رابطه معینی که ما بتوانیم به آن اشاره کنیم نداشتند. به تعبیر دقیق تر و درست تر ما اطلاع روشنی از روابط داعشی ها و کردهای ترکیه نداریم ولی اسناد متقنی از روابط داعش و بخشی از کردهای عراق داریم. مجموعه آقای بارزانی با جریان داعش روابط زیادی داشت. در مورد روابط داعش با کردهای سوریه نیز اطلاعات روشنی ندایم. در عین حال می توانیم بگوییم داعشی ها جریانی نیستند که بتوانند با کردها رابطه دراز مدتی برقرار کنند به این خاطر که اساساً تئوری داعش مبتنی بر تسخیر همه کشورهای سنی است.

* تئوری داعش بر مبنای تسخیر همه کشورهای سنی است

من دوباره تأکید می کنم: «تسخیر همه کشورهای سنی». بنابراین، از نگاه آن ها ترکیه، شمال عراق، عربستان، اردن، پاکستان و افغانستان باید به تصرف آن ها در بیاید. این ایده ای است که داعشی ها آن را دنبال می کنند و از همین منظر است که آمریکایی ها دچار بحران می شوند زیرا امریکا با این مسئله که جهان اسلام تحت یک پرچم در بیاید و وحدت پیدا کند اگرچه آن وحدت یک وحدت سلبی نفرت انگیز باشد، موافق نیستند زیرا برای آن ها تبعاتی دارد. دولت عربستان نیز موافق این مسئله نیست زیرا این تئوری می گوید آل سعود باید کنار بروند و با بغداد بیعت کنند و این جا باید بخشی از حاکمیت و امپراطوری بغداد باشد. به همین دلیل، داعشی ها دائماً برای خود دشمن و مخالف تولید می کنند و فکر می کنم به زودی در دریاهای مخالفت ها غرق شوند. این ها شرایطی را به وجود می آورد که کشورهای منطقه با یکدیگر اجماع نمایند و فکری برای جریان های تروریستی در منطقه کنند.

«نسیم»: ممکن است که آمریکا در این راستا با دولت های منطقه هم همکاری کنند؟

زارعی: آمریکا با این که یک خلافتی در بغداد وجود داشته باشد و سرزمین های اسلامی از یک نقطه دستور بگیرند، به شدت مخالف هستند. اصلاً تئوری آمریکایی ها مبتنی بر تجزیه جهان اسلام است نه اتحاد آن. بنابراین آمریکایی ها از این جنبه مخالف داعش هستند اما تا زمانی که داعشی ها یک خنجری علیه جمهوری اسلامی، تشیع و دولت بغداد باشند، آمریکایی ها نه تنها با آن ها مشکلی ندارند بلکه آن را هم راستا با منافع خود ارزیابی و تلقی می کنند.

«نسیم»: آمریکایی ها زمانی برخورد داعش با مسیحیان را بهانه برخورد با داعش کردند. در این باره نظر شما چیست؟

زارعی: آمریکایی ها به صورت محدود و غیر موثر و سمبلیک در ماجرایی که به تعبیر کردها در شمال شنگال و به تعبیر عرب ها در شمال سنجار اتفاق افتاد، ورود پیدا کردند. در شمال این منطقه ایزدی ها و در شرق آن مسیحی ها زندگی می کنند. علاوه بر این مسئله، آمریکایی ها نگران پادگان نظامی شان در شمال غرب اربیل و نفوذ داعش در آن هستند. این حرکت، حرکتی سمبلیک بود و با صراحت هم اعلام کردند بنا نداریم در جایی عملیات انجام دهیم.

«نسیم»: عملی شدن تهدید داعش برای حمله به کویت چقدر محتمل است؟

زارعی: داعش با صراحت اعلام کرده است که باید همه تحت یک پرچم در بیایند که آن پرچم، پرچم خلافت و مرکز آن بغداد است و همه کشورهای سنی از سوی داعش تهدید می شوند.

«نسیم»: داعش چندین بار از حمله به ایران صحبت کردند. نظرتان در این باره چیست؟

زارعی: بله. حرف هایی زدند ولی خواستند بگویند ایران پاهایش را جمع کند وگرنه به آن حمله می کنیم. نمی گویند ایران بخشی از امپراطوری داعش است.

«نسیم»: نقشه ای که از وسعت قلمرو خلافت داعش از شمال آفریقا تا تاجیکستان و مرزهای هند منتشر و به داعشی ها منسوب شد، شما تکذیب کردید. وسعت قلمرو عباسیان هم در برهه ای از تاریخ به همین مقدار بوده است. همچنان معتقد هستید که این نقشه منسوب به داعشی ها نیست؟

زارعی: این ها کلاً مدل خلافت عباسی را دنبال می کنند. البته این را هم بگویم که داعشی ها یک دست نیستند. این ها چهار جریان هستند. یک جریان بعثی ها هستند که استخوان بندی و اسکلت داعشی ها را تشکیل می دهند. بعثی ها دنبال احیای حکومت صدام هستند و محدوده حکومتشان نیز همین محدوده کردستان، سنی نشین تا الانبار و مناطق شیعه نشین است. همان عراق فعلی را می خواهند و از این فراتر نمی روند. گروه دیگر نقش بندی ها و برخی جریانات حزبی هستند که در داخل حکومت فعلی عراق وجود دارند. این ها می گویند ما همین سه استان سنی نشین الانبار، صلاح الدین و نینوا را می خواهیم.  دسته دیگر، عده ای هستند که به دنبال امپراطوری شبه عباسی هستند که ابوبکر بغدادی و طیف هم فکر اوست. همه این ها یک فکر ندارند و افکار مختلفی دارند و هر کدام نیز چیزی را دنبال می کند. فعلاً یک قدر مشترکی گرفتند و دارند روی آن کار می کنند. به محض آن که آن قدر مشترک حاصل شود، میان آن ها انشعاب پیش می آید.

«نسیم»: روند مثبتی که در فضای سیاسی عراق رخ داد و نخست وزیر معرفی و دولت تشکیل شد، چقدر می تواند در حوزه امنیتی نیز منجر به یک اتفاق خوب و مثبت شود؟

زارعی: این یک ظرف خوبی برای دور هم نشستن طیف های مختلف عراق برای چاره اندیشی و حل بحران امنیتی است که در عراق پیش آمده است. این یک فرصت بسیار خوبی است اما بحران امنیتی در عراق یک بحران برخاسته از اقوام و طوایف نیست بلکه برخاسته از نیروهای بعثی و طیف های شبه بعثی است که نه کردها و نه شیعه و نه سنی آن ها را قبول ندارند. در بعد امنیتی حتماً باید اتفاقات دیگری بیفتد و این میز سیاسی باید حتماً آن اتفاقات را حمایت کند. اگر آن اتفاقات در حوزه امنیتی نیفتد و یک قدرت قاهره ای برای عقب زدن داعش در عراق پیدا نشود، میز سیاسی خیلی نمی تواند تعیین کننده و اثرگذار باشد اما در عین حال آن اقدام امنیتی بزرگ نیازمند این ائتلاف و همکاری بخش های مختلف سیاسی عراق هست.

«نسیم»: نظر شما در مورد افزایش فعالیت وهابیت در ایران به ویژه در مشهد چیست؟

زارعی: من فکر می کنم بخشی از این حرف ها مبنای تبلیغاتی دارد و پشتوانه واقعی ندارد. من فکر نمی کنم این مسئله درست باشد. البته این که به لحاظ امنیتی آمادگی مقابله با تحرکات وهابیت را داشته باشیم و نسبت به تحرکات این خا هشیار باشیم منطقی است ولی به طور کلی اهل سنت ایران، مردم نجیبی هستند و به نظر نمی آید که از وهابیت حمایت کنند.

*سه عنصر اسلامیت، ایرانیت و محبت اهل بیت عامل اتحاد قومیت ها و مذاهب مختلف در کشور است

ما در این سی سال هیچ گاه بحران امنیتی با قومیت ها و مذاهب نداشته ایم. مردم اهل سنت مردمان نجیبی هستند. در ایام دفاع مقدس بنده خود در مناطق سنی نشین حضور داشتم. بر سر زمین های کشاورزی شان می رفتیم و آن ها را کمک می کردیم و آن ها نیز از ما پذیرایی خوبی داشتند. اصلاً فاصله ای بین شیعیان و سنیان نمی دیدیم. حتی روی بازوهایشان خال کوبی های حسن، حسین، حمزه و ...  بود و محبت اهل بیت در همه فرقه های اهل سنت وجود دارد. سنی ها و شیعیان هزار سال است که در کنار هم زندگی می کنند و از یکدیگر همسر اختیار کرده اند و در روزهای غم و شادی با هم بوده اند و در روز عاشورا مراسم گرفته اند. سنی های ما ظرفیت های بزرگی برای ما هستند. مثلاً اگر ما بخواهیم با سنی های عراق صحبت کنیم، شخصیت های سنی مان را باید بفرستیم. ما هیچ گاه درباره مذاهب و قومیت ها مشکلی نداشته ایم. اوایل انقلاب گروهک ها تمرینی برای براندازی نظام داشتند اما گروهک ها بودند و ربطی به قومیت ها و مردم نداشتند. ما کی با عرب ها، ترکمن ها، ترک ها و کردهایمان بحران داشتیم؟ خوشبختانه غیر از این که اسلام ما را عمیقاً به هم پیوند زده است، دو عنصر دیگر نیز داریم؛ یکی عنصر ایرانیت است که در جان طوایف و قبایل نشسته است و دیگری حب اهل بیت است. این دو عنصر سرمایه های بزرگی برای کشور است.

«نسیم»: تحلیل شما درباره تصمیم جدید آمریکا مبنی بر مقابله با داعش و تشکیل ائتلافی در این راستا چیست؟

زارعی: آمریکایی ها احساس می کنند که اگر در منطقه دست به یک کار جدی نزنند منطقه کاملاً در تسخیر جبهه مقاومت در می آید و این جبهه، رژیم های وابسته به آمریکا را یکی یکی در خود هضم می کند. تحولات هفته های اخیر در یمن، آمریکایی ها را به شدت نگران کرده است و اگر این تحولات نظام سیاسی را در یمن از وابسته به آمریکا به نظامی مستقل تبدیل کند، تأثیر بسیار عمده ای در منطقه مخصوصاً در شبه جزیره عربستان بر جای می گذارد. آمریکایی ها به بهانه مقابله با داعش تلاش می کنند تا بحران های منطقه ای را تشدید کنند و درگیری بین مذاهب را به بحران اصلی در منطقه تبدیل کنند.

* آمریکایی ها با تشکیل جبهه ای از کشورهای مختلف تلاش کرده اند تا به دخالت در منطقه مشروعیت بین المللی بدهند

به نظر می آید که آمریکایی ها و داعش در یک طرح مشترک نقش های خاصی را بر عهده گرفتند. داعش با دامن زدن به خشونت، به خصوص با سر بریدن چند نفر از عناصر غیر موثر آمریکایی و انگلیسی بهانه های لازم را برای موافقت افکار عمومی غرب برای مداخله نظامی در منطقه فراهم کرده است و آمریکایی ها با تشکیل جبهه ای از کشورهای مختلف تلاش کرده اند تا به دخالت در منطقه مشروعیت بین المللی بدهند. بر این اساس، باید به موازات هم در انتظار افزایش خشونت از سوی داعش علیه غرب باشیم و همزمان شاهد افزایش تحرک غرب برای سرکوب داعش باشیم. این در حالی است که نه داعشی ها انگیزه ای برای جنگ با غرب دارند و نه غربی ها انگیزه ای برای مهار داعش دارند.

«نسیم»: علت مخالفت ترکیه و مصر برای پیوستن به این ائتلاف را چه می دانید؟

زارعی: در واقع، ترکیه در نهایت به جرگه کشورهایی که در کنفرانس پاریس شرکت کردند، خواهد پیوست اما طبع تاجر مسلکی اردوغان سبب شده که در قبال ورود به جرگه کشورهای شرکت کننده در اجلاس پاریس، امتیازاتی  را مطالبه و دریافت کند. علت مخالفت مصر نیز تهدیداتی است که مصری ها در داخل از سوی گروه های افراطی همچون گروه های شبهه داعش و سلفی ها احساس می کنند. از نظر آقای سیسی ورود مصر به جرگه کشورهای عضو کنفرانس پاریس سبب تحریک سلفی ها در مصر علیه دولت می شود.

«نسیم»: ممنون از پاسخ های تحلیلی و کامل شما به سوالات. از حضور شما در «نسیم» تشکر می کنیم و برای شما آرزوی موفقیت داریم.

گفتگو از اعظم امیروثوقی




موضوع مطلب :



درباره وبلاگ


من یک خبرنگارم ...
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 13
کل بازدیدها: 105869